Lollandsbanen-privat.dk - MY veterantog paa Gedserbanen
 

 

 

 TILBAGE TIL TOGGALLERI
           
  MY veterantog på Gedserbanen. 12/9 2015.

Omsider kom et MY-lokomotiv igen til Danmarks sydligste by, da
“Østersøekspressen” kom på besøg på landets nyeste veteranbane. Med andre
ord kørte MY-veterantog under Dansk Jernbane-klub i dag på Gjedser Jernbane
med DSB MY 1126 og tre flotte, røde personvogne med udflugtsgæster til
Gedser Remise. Det var MY-veterantog, der arrangerede turen på strækningen
Hundested - København H - Gedser, hvor der i Gedser var mulighed for en
sejltur med Scandlines færge mellem Gedser og Rostock. Som alternativ til
sejlturen blev der tilbudt fototur på Gedserbanen.
Remisen havde placeret folk ved de overkørsler, man forventede kunne være
problematiske, så toget let kunne passere uden at komme navneværdigt ned i
fart. MY 1126 ankom derfor til den nyanlagte grusperron ved Gedser Remise
kl. 11.20 og herefter skulle omløbet ske. Da det var første gang, at et
MY-lokomotiv besøgte de nye baneanlæg ved remisen, var rangeringen
utvivlsomt dagens helt store højdepunkt. Ville man benytte drejeskiven,
eller skulle andre rangerlokomotiver i brug?
På grund af MY-lokomotivets store akseltryk kunne den gamle drejeskive ikke
benyttes. Dertil kommer den ulempe, at drejeskiven ikke er mekanisk. Derfor
måtte Schöma-rangertraktoren fra Sakskøbing Sukkerfabrik i brug under
omløbet. Først trillede toget tilbage til Scandlines-området ved
indgangsporten til remiseområdet, hvor MY 1126 blev koblet fra og løb ind i
et andet spor, mens Schöma-rangertraktoren blev koblet på vognene. Vognene
blev trukket tilbage i sporet ved perronen, hvorefter MY-lokomotivet
rangerede tilbage og koblet til stammen. Hele dette forløb blev med store
myndighed overvåget af flere Scandlines-ansatte, der også skulle betjene det
nærliggende lyskryds til opmarchbåsene.
Nu kunne fototuren begynde med det fornemme MY-lokomotiv og udflugtsgæsterne
kunne for alvor udforske de mange landskaber langs Gedserbanen, inden
hjemturen mod Sjælland kl. 17.45.
Første store MY-lokomotiv på de nye baneanlæg i Gedser og endnu et vellykket
arrangement på Gjedser Jernbane.

Anders Madsen.

 
         
  MY 1126 syd for Væggerløse.

© Jan Pedersen.

MY 1126 syd for Væggerløse.

© Jan Pedersen.

 
  MY 1126 syd for Væggerløse.

© Jan Pedersen.

MY 1126 ved Gedser trinbræt.

© Jan Pedersen.

 
  MY 1126 ved Gedser trinbræt.

© Jan Pedersen.

MY 1126 og Schöma i Gedser.

© Jan Pedersen.

 
  MY 1126 i Gedser.

© Jan Pedersen.

MY 1126 i Gedser.

© Jan Pedersen.

 
  Schöma trækker Bn stammen i Gedser.

© Jan Pedersen.

MY 1126 i Gedser.

© Jan Pedersen.

 
  MY 1126 i Gedser.

© Jan Pedersen.

MY 1126 ved Gedser trinbræt.

© Jan Pedersen.

 
  MY 1126 ved Gedser trinbræt.

© Jan Pedersen.

MY 1126 ved Gedser trinbræt.

© Jan Pedersen.

 
  MY 1126 ved Radbjerg.

© Jan Pedersen.

MY 1126 ved Radbjerg.

© Jan Pedersen.

 
  MY 1126 ved Radbjerg.

© Jan Pedersen.

MY 1126 syd for Væggerløse.

© Anders Madsen.

 
  MY 1126 i Gedser.

© Anders Madsen.

Schöma trækker Bn stammen i Gedser.

© Anders Madsen.

 
  MY 1126 ved Radbjerg.

© Anders Madsen.

MY 1126 på Gedserbanen.

© Morten Topp.

 
  MY 1126 på Gedserbanen.

© Morten Topp.

Schöma trækker Bn stammen i Gedser.

© Ole Madsen.

 
  MY 1126 ved Lindeskoven.

© Ole Madsen.

MY 1126 på Gedserbanen.

© Ole Madsen.

 
  MY 1126 på Gedserbanen.

© Ole Madsen.

MY 1126 i Gedser.

© Ole Madsen.

 

 

                             

 
 Copyright © 2005 Lollandsbanen-privat.dk Design: Martin Christensen Ses bedst i: Internet Explorer 1024 x768