Lollandsbanen-privat.dk - Kobenhavneren
 

 

 

 TILBAGE TIL TOGGALLERI
           
  Københavneren
 
Åbningen af Storstrømsbroen i 1937 betød en væsentlig forbedring af de hidtidige jernbaneforbindelser mellem København og Lolland. De gennemgående vogne måtte imidlertid ophøre ved udbruddet af 2. Verdenskrig. Fra 1946 løb der igen gennemgående vogne og åbningen af Fugleflugtslinjen i 1963 betød et løft for forbindelserne til hovedstaden.
Fra køreplansskiftet 1982 ophørte kørslen med gennemgående vogne København-Nakskov. I stedet kom gennemgående regionaltogpar med DSB-materiel, og dermed opstod begrebet ”Københavneren”. Regionaltogskørslen var som regel styrevognstog med MX eller MY. Efter sporforstærkningerne på Lollandsbanen var det også muligt at køre tog med MZ-lokomotiv.
I begyndelsen af 2002 meddelte DSB, at Statsbanerne pludselig ville fordoble prisen for kørslen til Nakskov. Da LJ på daværende tidspunkt var en amtsbane under Storstrøms Amt udtalte amtet bekymring og man mente, at det nu var for dyrt med DSB-regionaltog på Lollandsbanen. De sidste gennemgående forbindelser blev trukket af ME-lokomotiver og “Københavneren” blev indstillet endeligt i 2003.

Anders Madsen.

 
 
  DSB My 1124 persontog ved Avnede Station.16/2 1982.

© Kurt G. Rasmussen.

DSB MY 1156 og LJ Y-Tog på Nakskov Station.5/7 1988.

© Philip Wormald.

http://locopage.piwigo.com

 
  DSB MY 1156 skubber Københavnertog ved Søllested Station 1989.

© Erik Nikolaisen.

DSB MY 1157 på Sakskøbing Station 1992.

© Erik Nikolaisen.

 
  DSB MY 1157 i Grænge 1992.

© Erik Nikolaisen.

MZ 1439 i Nakskov.4/1 1988.

© Henrik Thomsen.

 
  MZ 1439 i Nakskov.4/1 1988.

© Henrik Thomsen.

MZ 1434 i Maribo.

© Erik Nikolaisen.

 
  MZ 1438 i Ryde.

© Erik Nikolaisen.

MZ 1440 i Sakskøbing.

© Erik Nikolaisen.

 
  MZ 1441 i Ryde.

© Erik Nikolaisen.

MZ 1445 i Maribo.

© Erik Nikolaisen.

 
  DSB ME 1504 med Bn stamme i Maribo.2/11 2003.

© Anders Madsen.

DSB ME 1510 med Bn stamme passere Avnede Station.23/11 2003.

© Anders Madsen.

 
  DSB ME 1513 med Bn stamme ved Nakskov Station 1993.

© Vido Hribar.

DSB ME 1516 med Bn stamme ved Nakskov Station 1993.

© Vido Hribar.

 
  DSB ME 1516 med Bn stamme ved Nakskov Station 1993.

© Vido Hribar.

DSB ME 1528 i Nakskov.20/10 2002.

© Anders Madsen.

 
  DSB ME 1508 i Søllested.30/11 2003.

© Anders Madsen.

DSB ME 1513 i Søllested.1988.

© Erik Nikolaisen.

 

 

                             

 
 Copyright © 2005 Lollandsbanen-privat.dk Design: Martin Christensen Ses bedst i: Internet Explorer 1024 x768